Palvelut

Fysioterapia

Fysioterapiassa pyritään edistämään työ-, toiminta- ja liikuntakykyä, helpottamaan kipua ja ohjaamaan asiakasta omahoitoon. Aluksi fysioterapiassa arvioidaan vaivan laatu ja kuinka se hankaloittaa arkielämää. Tämän perusteella laaditaan tavoitteet ja valitaan hoitomuodot vaivan helpottamiseksi.

Fysioterapiassa terapiamuotoina voidaan käyttää muun muassa fysikaalisia hoitoja, terapeuttista harjoittelua, kuntosaliharjoittelua, allasterapiaa, hierontaa, osteopaattista mobilisoivaa hierontaa, akupunktiota, ohjausta tai neuvontaa. Hoidot valitaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan.

Fysioterapiassa hoidetaan ihmisiä vauvasta vaariin. Lasten fysioterapiassa pyritään tukemaan lapsen kehitystä ikäkausi huomioon ottaen.

Fysioterapeutin vastaanotolle voit hakeutua itse ilman lähetettä, lääkärin ohjaamana tai maksusitoumuksella.

Lasten fysioterapia

Lasten fysioterapiassa tuetaan lapsen kehitystä, kasvua ja oppimista ikäkauden huomioon ottaen. Lasten fysioterapia voidaan aloittaa jopa lapsen ollessa vain muutaman kuukauden ikäinen. Yleensä lapsi ohjautuu fysioterapiaan neuvolan ja erikoissairaanhoidon suosittelemana. Lasten fysioterapissa on tärkeää kodin, päiväkodin, koulun ja terapeuttien välinen yhteistyö. Lasten fysioterapiaa voidaan toteuttaa kotona, koulussa, päiväkodissa tai meidän toimipisteissämme. Osa lasten fysioterapista voidaan toteuttaa myös allasterapiana.

Fysikaaliset hoidot

Lämpö- ja kylmähoidot

Pintalämpöhoitoja käytetään esihoitona hieronnalle. Tulehtuneelle alueelle suositaan kylmähoitoja. Meiltä saat ostettua laadukkaat Ice Power- kylmägeelit ja lämpöhoitotuotteet kotikäyttöön. Kysy lisää! www.icepower.fi

Sähkökipuhoidot (TNS, IF, RC, mikrovirta)

Sähkökipuhoitoja käytetään kivun lievittämiseen. Halvauspotilailla sähköhoitoa voidaan käyttää myös liikkeen aikaansaamiseksi lihaksessa.

Ultraääni eli syvälämpö

Ultraääni vilkastuttaa verenkiertoa ja lievittää kivun tunnetta.

Laserhoito

Laserhoidolla voidaan hoitaa turvallisesti erilaisia nivel- ja lihaskipuja. Laserhoito lievittää väliaikaisesti särkyjä, kipuja ja jäykkyyttä.

Shockwave -paineaaltohoito

Paineaaltohoito on turvallinen ja tehokas hoitomenetelmä lihas- ja jänneongelmiin. Hoidolla parannetaan kipualueen verenkiertoa.

Hieronta

Hieronta vähentää lihasjäykkyyttä, lisää kehon liikkuvuutta ja helpottaa lihasjännityksestä aiheutuvia kiputiloja. Hieronnassa käytetään erilaisia tekniikoita, joista valitaan aina asiakkaalle sopiva muoto. Hieronta sopiikin lähes kaikille. Se voi helpottaa selän, jalkojen, olkapäiden ja niska-hartiaseudun kiputiloja sekä huimausta ja päänsärkyä. Hieronta lisää myös hyvän olon tunnetta ja rentouttaa elimistöä.

Muista lahjakorttimme!

Osteopaattinen mobilisoiva hieronta

Mobilisoiva hieronta poikkeaa perinteisestä lihaksiin kohdistuvasta hieronnasta, sillä se kohdistuu myös niveliin sekä syvällä sijaitseviin kudoksiin. Niveliä liikuttamalla pyritään aikaansaamaan rentouttava ja venyttävä vaikutus. Hoito on tehokasta, mutta kivutonta. Osteopaattinen mobilisoiva hieronta on yleensä osa fysioterapeuttista hoitoa.

McKenzie-menetelmä (MDT)

McKenzie -menetelmää käytetään tutkittaessa ja hoidettaessa selkä- ja niskavaivoja.

Menetelmä perustuu perusteelliseen taustatietojen kartoittamiseen ja liikkeen vaikutukseen kivun lisääntymisessä tai vähenemisessä. Liikkeiden tavoitteena ei ole ainoastaan poistaa kipua, vaan myös opettaa ja ohjata asiakasta hoitamaan omia vaivojaan.

Mc Kenzie –menetelmä on osa fysioterapeuttista hoitoa.

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on kevyt teippaus, jonka tavoitteena on tukea kehon omaa liikettä. Kinesioteippausta käytetään useimmiten lievittämään kipua, tukemaan lihastoimintaa sekä vaikuttamaan nivelen liikelaajuuteen ja liikkeen laatuun. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi niska- ja selkävaivojen, tenniskyynärpään ja olkapäävaivojen hoitoon. Kinesioteippaus voi olla osa fysikaalista hoitoa.

Meillä on myytävänä myös laadukasta kinesioteippiä, kysy lisää!

Akupunktio

Akupunktiota käytetään fysioterapiassa kivun hoitoon. Sillä on myös lihaksia rentouttava vaikutus. Hoitomuoto on tehokas esimerkiksi niskahartiaseudun kiputilojen (päänsärky, migreeni), iskiaksen ja erilaisten nivelvaivojen hoidossa. Akupuntio on yleensä osa fysioterapeuttista hoitoa ja se sopii lähes kaikille. Akupunktio on kivutonta, neulan laittaminen aiheuttaa hetkellisen tuntemuksen, joka on verrattavissa itikan pistoon.

Lymfaterapia

Lymfaterapiassa kierrätetään nestettä kehossa liikuttelemalla ihoa kevyin pumppaavin liikkein. Tarkoituksena on vähentää turvotusta, lievittää kipua, rentouttaa ja nopeuttaa kudosten paranemista. Lymfahieronnan lisäksi terapiaan kuuluvat painesidokset sekä tukisukat ja -hihat. Lymfaterapiaa voidaan käyttää rintasyöpäleikkauksen jälkeisen käden turvotuksen, laskimo- ja imusuonivajaatoiminnasta aiheutuvan turvotuksen sekä suonikohjujen, veritulpan ja säärihaavan ennaltaehkäisyyn ja hoitoon. Lymfaterapiaa voidaan käyttää myös erilaisten leikkausten jälkeisen turvotuksen hoitoon.

Koska lymfahieronta on kevyttä, sitä voidaan käyttää myös hemmotteluun ja rentoukseen. Muista myös lahjakorttimme!

Meiltä saat Medin mittojesi mukaan valitut tukisukat. Niiden valinnasta ja käytönopastuksesta vastaa koulutettu asiantuntijamme. Varaa mittausaika vaikka heti!

Meiltä saat myös Mediteamin laadukkaat sukkien pukemisen ja riisumisen apuvälineet.

Yksilöllinen kuntosaliohjaus

Kuntosaliohjauksen tavoitteena on ohjata kuntoilijaa oikeaoppiseen ja turvalliseen kuntosaliharjoitteluun. Kuntosaliohjelma tehdään asiakkaan tarpeiden mukaan huomioiden kuntoilijan vahvuudet ja rajoitteet sekä yksilölliset tarpeet ja toiveet. Kuntosaliohjauksen avulla pyritään madaltamaan kynnystä aloittaa kuntosaliharjoittelu.

Yksilöllinen kuntosaliohjaus sisältää alkutilakyselyn, henkilökohtaisen kuntosaliohjelman sekä ohjauksen kuntosalilaitteiden käyttöön.

Kuntosaliohjaus voi olla osa lääkärin lähetteellä annettavaa fysioterapiaa. Kuntosaliohjaukseen voit varata ajan myös ilman lääkärin lähetettä.

Vyöhyketerapeuttinen jalkahieronta

Vyöhyketerapeuttinen jalkahieronta on kokonaisvaltainen hoito, jossa käsitellään painellen ja hieroen jalkateriä. Hoito rentouttaa, virkistää verenkiertoa ja laittaa nesteet liikkeelle. Vyöhyketerapeuttinen jalkahieronta sopii kaikille. Siitä voi olla apua kylmiin jalkoihin, jännitystiloihin, vatsavaivoihin sekä vauvoilla koliikkiin.

Muista lahjakorttimme!

Kuntotestit

Teemme kuntotestejä työikäisille ja ikäihmisille. Kuntotesti laaditaan aina asiakkaan tarpeiden mukaan.  Kuntotestin avulla saat tietoa toimintakyvystäsi suhteessa ikäisiisi. Tulosten pohjalta sinulle voidaan halutessasi laatia myös henkilökohtainen harjoitusohjelma, jossa kuntotestin tulokset huomioidaan.

Kuntotestauksen avulla voit seurata kehittymistäsi vuosien varrella. Se voi olla myös osa fysioterapiaa.

Allasterapia

Allasterapia on vedessä tapahtuvaa fysioterapiaa. Siinä käytetään hyväksi veden vastusta, joka antaa liikkeisiin lisää tehoa. Vesi myös kannattelee kehoa, joten vedessä voidaan tehdä liikkeitä, jotka eivät kuivalla maalla onnistu. Allasterapia on hyvä fysioterapian muoto niin lapsille kuin aikuisille, joiden liikkuminen on hankalaa. Liikkuminen voi olla hankaloitunut esimerkiksi lihasheikkouden, tasapainon heikkouden tai niveloireiden vuoksi.

Allasterapiassa fysioterapeutti on mukana altaassa ohjaamassa ja tukemassa asiakasta. Peseytymisestä ja pukeutumisesta asiakas suoriutuu itse tai hänellä on avustaja mukanaan.

Allasterapiaa voidaan käyttää osana neurologista kuntoutusta tai vaikka osana leikkauksen jälkeistä fysioterapiaa.